Shoppen? Doe dat maar met je spijkerbroek!

Je hebt een spijkerbroek nodig, en deze heb je nú nodig. Je gaat wat verschillende winkels langs en zoekt naar de perfecte broek. Mooi, goed passend en hem direct aan kunnen trekken, dat zijn de belangrijkste criteria als het gaat om het aanschaffen van deze broek. Helaas zie ik tegenwoordig deze ‘aanschafnood’ steeds vaker voorbij komen als mensen een nieuw paard hebben aangeschaft. De nieuwe eigenaar leeft enkele dagen op een roze wolk en zodra de nieuwe aanwinst is gearriveerd op de nieuwe stal willen ze maar al te graag een rondje rijden, maar dan komt men tot de ontdekking dat ze daar toch een zadel voor nodig hebben.

Natuurlijk is dit een beetje spottend bedoeld en begrijp ik heel goed dat als je een paard aanschaft, je hier graag op wilt rijden en graag ook direct. Echter, kunnen wij van een zadelpasser verwachten dat zij binnen 2 dagen op de stoep kunnen staan met 100 voorraadzadels met het liefst ook nog wat blingbling naar ieders zin? Ik denk het niet. Soms heeft een klant geluk en kan ik wel dezelfde week nog komen en kan er een zadel uit voorraad geleverd worden of kan er een leenzadel achter gelaten worden. Maar soms kan dit ook niet.

De afgelopen week speelde het zich 2 keer af, bovenstaand fenomeen. In deze gevallen kon ik de klant niet binnen een week helpen, de een kon over 2 weken terecht, de ander over 3 weken. Volgens deze beide klanten was het absoluut geen optie daarop te wachten met rijden. Ik heb werkelijk alle literatuur nagezocht en meerdere dierenartsen geraadpleegd, maar er werd mij bevestigd dat geen enkel paard van 2 of 3 weken niet rijden, minder zou worden of zelfs erger. Daarnaast zijn er gelukkig genoeg andere activiteiten te ondernemen met je paard!

Wat is vaak de keuze die wél gemaakt wordt in dergelijke situaties? Veel paardeneigenaren gaan ‘shoppen’. Iedere zadelpasser in de omgeving wordt afgebeld en welke als eerst kan komen, daar gaan ze voor. Er is een oud gezegde: ‘haast en spoed is zelden goed’. In dit geval ben ik het daarmee eens.

Het is belangrijk dat mensen voor ze een paard aanschaffen, goed bedenken wat zij allemaal nodig zullen hebben voor dat paard en waar mogelijk al contacten leggen met professionals die hen daarbij kunnen helpen. Zo ook op zadelgebied, oriënteer jezelf tijdig. (En dat is dus niet wanneer je je dekje op je paard hebt liggen en je jezelf dan bedenkt dat je nog geen zadel hebt) Stel je vragen als; Wat vind ik belangrijk aan een zadel? Over welke professional heb ik goede verhalen gehoord? Wat is mijn budget en wie kan me binnen dat budget het best helpen? Maak in ieder geval een bewuste keuze voor een bepaald merk of een bepaalde professional die je hierin verder helpt.

Natuurlijk moet je dit artikel met een korreltje zout nemen. Wel wil ik je maar al te graag de achterliggende boodschap meegeven. Dus oriënteer jezelf (ook) op zadelgebied voorafgaand aan het kopen van een paard! Heb je serieus een paard op het oog? Contacteer de zadelpasser waar je voorkeur naar uitgaat, informeer naar de mogelijkheden en maak indien mogelijk al een afspraak (onder voorbehoud). Iedere zadelpasser wil uiteindelijk paard en ruiter helpen en zal dus zijn best voor je willen doen. En dat shoppen… die kwaliteit komt volgende week wel weer van pas als je die nieuwe spijkerbroek nodig hebt.

Maud Baselier

Eigenaresse Horse & More

MSFC gecertificeerd zadelpasser en -reparateur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *